
(က)
မၾကာမီက ျမစ္ဝကြၽန္းေပၚရွိ ၿမိဳ႕နယ္တစ္ခုသို႔ ခရီးထြက္ခဲ့ရာ မိတ္ေဆြတစ္ဦး၏အိမ္၌ အလွဴခံ ျဖတ္ပိုင္းေလးတစ္ခုကို ေတြ႕သျဖင့္ စိတ္ဝင္တစားေကာက္ကိုင္ ၾကည့္မိလိုက္ပါသည္။ အမဲလိုင္ စင္ဆြဲရန္ ထိုၿမိဳ႕ရွိ အမ်ိဳးဘာသာသာသနာ ေစာင့္ေရွာက္ေရးအဖြဲ႕က ျပည္သူမ်ားထံ အလွဴခံထားေသာ ျဖတ္ပိုင္းေလး ျဖစ္ေနပါသည္။ ေငြအင္အား ေတာင့္တင္းေသာ ဒကာ၊ ဒကာမေတြထည့္ဝင္ၾက၍ တစ္လခြဲခန္႔ႏွင့္ပင္ သတ္မွတ္လိုင္စင္ေၾကးေငြ သိန္း ၃၀၀ကို အလွဴခံရရွိခဲ့ေၾကာင္း မိတ္ေဆြက ေျပာျပပါသည္။
ၿမိဳ႕နယ္စည္ပင္သာယာေရး အဖြဲ႕မွ ေလလံပစ္ေသာ အမဲသား လိုင္စင္ကို ထိုအဖြဲ႕က ဆြဲယူလုိက္ သျဖင့္ ၿမိဳ႕နယ္အတြင္းရွိ ေဈးမ်ား တြင္ အမဲသားမေရာင္းရ၊ ႏြားမ်ား ကိုသတ္ျဖတ္ခြင့္မရေတာ့သလို အမ်ားျပည္သူမ်ားလည္း အမဲ သားမစားရေတာ့ဟု ဆိုပါသည္။
ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ားက တိရစၧာန္မ်ားထဲတြင္ ႏြားကိုေက်းဇူးရွင္ဟု သေဘာထားတတ္ၾကပါသည္။ ဆန္စပါးႏွင့္ သီးႏွံမ်ားစိုက္ပ်ိဳးရာတြင္ စက္မႈလယ္ယာမထြန္းကားေသးသျဖင့္ ႏြားႏွင့္ပင္ ထြန္ယက္၊ ႏြားႏွင့္ပင္ ေႁခြေလွ႔၊ ႏြားလွည္းႏွင့္ပင္ သယ္ေဆာင္ရေလ့ရိွေသာေၾကာင့္ ႏြားႏွင့္ စိုက္ပ်ိဳး၍ ရေသာဆန္ကို အဓိကစားသံုးသူမ်ားကႏြားကို ေက်းဇူးရွင္ဟု သေဘာထားၾကသည္မွာ အလြန္ယဥ္ေက်းေသာ ဓေလ့တစ္ခုျဖစ္ပါသည္။ ႏြားႏွင့္ပတ္သက္ေသာ ဋီကာမ်ားရွိသလုိ၊ ႏြားေက်းဇူးကို ခ်ီးက်ဴးေသာကဗ်ာ၊ ဝတၳဳ၊ သီခ်င္း မ်ားမွာလည္း မနည္းလွပါ။
ထို႔ေၾကာင့္လည္း ေက်းဇူး ရွင္၏အသားကို မစားဟုဆိုကာ ေရွာင္ၾကဥ္ၾကရင္းမွ အမဲသား မစားေသာဓေလ့က ျမန္မာ့လူ႔ အဖြဲ႕အစည္းတြင္ အခိုင္အမာရွိ လာခဲ့ျခင္းျဖစ္ပါသည္။
(ခ)
တစ္ရက္တြင္ ထိုၿမိဳ႕မွ ငါး မိုင္ခန္႔ေဝးေသာ တုိက္နယ္ေက်း ရြာႀကီးတစ္ခုသို႔ အလည္ေရာက္ရွိ သြားပါသည္။ ထိုရြာတြင္ အမဲ သားရသည္ဆို၍ ‘တိုးတိုးသား လား၊ ခိုးေပၚတာလား’ဟု စံုစမ္း ၾကည့္ရာ ‘လိုင္စင္နဲ႔ေရာင္းၿပီး လုိင္စင္နဲ႔သတ္တာပါ’ဟု ဆုိပါ သည္။
ၿမိဳ႕နယ္တစ္ခုအတြင္းရွိ တိုက္နယ္ေက်းရြာမ်ားရွိ ေဈး မ်ားကိုလည္း ၿမိဳ႕နယ္စည္ပင္မွ ပင္ အုပ္ခ်ဳပ္ပါသည္။ ထိုေက်းရြာ မ်ားတြင္ ေရာင္းခ်ခြင့္ရွိေသာ အမဲ၊ ၾကက္၊ ဝက္ စေသာသားသတ္ လိုင္စင္မ်ားကိုလည္း ၿမိဳ႕နယ္စည္ ပင္မွပင္ ေလလံပစ္ျခင္းျဖစ္ၿပီး ၿမိဳ႕ေပၚေဈးႀကီးမ်ား၏ ေလလံႏွင့္ မဆုိင္ဟုဆိုပါ၏။
ျဖစ္ပံုက ထိုေက်းရြာ၌ ႏြား သတ္လိုင္စင္ႏွင့္ အမဲသားေရာင္း ခ်ခြင့္လုိင္စင္ရလာေသာ ပုဂၢိဳလ္ က ေက်းရြာအုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴးထံ တြင္ သားသတ္ခြင့္ေနရာသတ္ မွတ္ေပးရန္ ေတာင္းဆိုလာရာ ၿမိဳ႕ႏွင့္လည္းနီး တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းလည္းရွိ၊ ပရဟိတလူမႈေရး အသင္းအဖြဲ႕မ်ားလည္း ထြန္းကားေသာ ေက်းရြာျဖစ္သျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴးမွာ အေတာ္ပင္ အက်ပ္႐ုိက္ခဲ့ရပါသည္။ သို႔ႏွင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴးက ေက်းရြာအတြင္း ရွိလူမႈေရးအသင္းအဖြဲ႕ဝင္မ်ား၊ ရပ္မိရပ္ဖမ်ားကို ဖိတ္ၾကား၍ အမဲလိုင္စင္ကိစၥမ်ား ရွင္းလင္းေျပာၾကားရာ အားလံုးကဝိုင္းဝန္းကန္႔ကြက္ၾကပါေတာ့သည္။
သို႔ေသာ္လည္း သားသတ္ လိုင္စင္ဆုိသည္မွာ မည္သည့္ အစိုးရတက္တက္၊ တက္သည့္ အစိုးရက အခြန္ေငြရရွိရန္ ေလလံပစ္မည္ျဖစ္သျဖင့္ လူႀကီးမင္းတုိ႔ ေက်းရြာအတြင္း မေရာင္းခ်ေစလို ပါလွ်င္ ထုိေလလံေၾကးအား ေပး သြင္းမည္ဆိုပါက ေလလံေအာင္ ရန္ တာဝန္ယူမည္ျဖစ္ေၾကာင္း အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴးက ေျဖရွင္းရေတာ့ သည္ဟု ဆုိပါသည္။ ေလလံေၾကး မွာ တစ္ႏွစ္စာအတြက္ က်ပ္ ၄၅ သိန္းျဖစ္သျဖင့္ နာေရးကူညီမႈ အသင္းကလည္း လက္ေရွာင္ သြားသလို၊ ရပ္မိရပ္ဖမ်ားကလည္း မတတ္ႏုိင္သျဖင့္ လက္ေလွ်ာ့လိုက္ၾကရသည္ဟု ဆိုပါသည္။
ေနာက္ဆံုး၌ ထိုေက်းရြာ အတြင္း အမဲသတ္႐ံုေပၚလာၿပီး အမဲသားကို လြတ္လပ္စြာေရာင္း ခ်ခြင့္ရွိကာ ၿမိဳ႕ေပၚမွ အမဲသား စားလုိသူမ်ားက ဆုိင္ကယ္တစ္ တန္၊ ကားတစ္တန္ျဖင့္ လာ ေရာက္ဝယ္ယူၾကသျဖင့္ ၿမိဳ႕ေပၚ ၌ ဆဲြလိုက္ေသာ လိုင္စင္ေၾကး သိန္း ၃၀၀ မွာ အလဟႆျဖစ္ရ သလို ယခင္ႏွစ္က ထိုေက်းရြာ၏ အမဲလုိင္စင္ေၾကးမွာ က်ပ္ ၁၀ သိန္းခန္႔သာရွိေသာ္လည္း ယခု ႏွစ္တြင္ ၄၅ သိန္းအထိ ေဈးျမင့္ သြားသျဖင့္ အမဲသားေဈးမွာလည္း တစ္ပိႆာလွ်င္ ရွစ္ရာ၊ တစ္ ေထာင္အထိ ေဈးတက္သြားသည္ ဟု ဆိုၾကပါသည္။
တစ္ဖန္ ထိုေက်းရြာရွိ ဆင္း ရဲႏြမ္းပါးေသာ ေတာင္သူဦးႀကီး တစ္ေယာက္က သူတုိ႔ရြာသို႔ လာ ေရာက္ေဝငွေသာ လက္ကမ္းစာ ေစာင္ေလးတစ္ခုကို ထုတ္ျပျပန္ ပါသည္။ ထိုစာရြက္ထဲ၌ အမဲ သားမစားရန္ လႈံ႔ေဆာ္ထားၿပီး လယ္သမားမ်ားအေနျဖင့္ မိမိတို႔ ခိုင္းေစရန္ ေမြးျမဴထားေသာ ႏြား မ်ား အသက္အရြယ္ႀကီးရင့္၍ ခုိင္းေစမရေတာ့ပါက သားသတ္ သမားထံသို႔ မေရာင္းခ်ဘဲ ေဘးမဲ့ လႊတ္ၾကရန္လည္း ေဖာ္ျပထားပါ သည္။
ထိုေတာင္သူဦးႀကီးက ‘‘တို႔ ဆင္းရဲသား လယ္သမားေတြက ႏြားနဲ႔ဖက္႐ုန္းရတာပါကြာ.. သတ္ တဲ့သူဆီကိုေတာ့ ဘယ္ေရာင္းခ်င္ ပါ့မလဲ.. ဒါေပမဲ့ ဒီႏြားေလး ေရာင္းလို႔ရတဲ့ေငြကို ေငြထပ္ျဖည့္ ၿပီးမွ ေနာက္တစ္ေကာင္ဝယ္လို႔ရ မွာ.. ႏို႔မဟုတ္ရင္ ဘာနဲ႔သြားလယ္ လုပ္ရမွာလဲ.. အခုေတာင္ ႏြား ဝယ္တဲ့သူေတြက သားသတ္လုိင္ စင္မရွိေတာ့လို႔ဆုိၿပီး ေဈးႏွိမ္ဝယ္ ေနတာ။ ေဘးမဲ့ေပးရမယ္ဆိုရင္ ေတာ့ ခက္ၿပီေပါ့’’ဟု ညည္းတြား ေျပာဆိုျပန္ပါသည္။
(ဂ)
အမ်ိဳးဘာသာ သာသနာ ေစာင့္ေရွာက္ေရးအဖြဲ႕မ်ားႏွင့္ အမဲလုိင္စင္ဆြဲေသာကိစၥမ်ားမွာ လြန္ခဲ့ေသာႏွစ္မ်ားက ရခုိင္ျပည္ နယ္မွစတင္ေသာ လူမ်ိဳးေရးပဋိ ပကၡမ်ား၊ အေနာက္တံတုိင္းၿပိဳလဲ ျခင္းကိစၥမ်ားႏွင့္ ဆက္ႏႊယ္ေန ေသာ ျပႆနာမ်ိဳးဆက္မ်ားပင္ ျဖစ္ပါသည္။
ယခုအခါ အမဲလုိင္စင္ ျပႆနာေၾကာင့္ ၾကက္သားႏွင့္ အျခားသားငါးေဈးမ်ား ျမင့္တက္ လာရေၾကာင္း ထိုၿမိဳ႕သူၿမိဳ႕သား တို႔က ဆိုၾကပါသည္။ ထို႔အျပင္ အမဲသားမွာလည္း ေက်းရြာမ်ားမွ တစ္ဆင့္ ၿမိဳ႕ေပၚသို႔ေရာက္ရွိေန ျပန္ပါသည္။ သိန္းရာခ်ီေပးရ ေသာ ေလလံေၾကးမွာလည္း တစ္ ႏွစ္လြန္လွ်င္ သက္တမ္းကုန္ၿပီျဖစ္ ၍ ေနာင္ႏွစ္ေတြမွာ ထပ္ဆြဲႏုိင္ဖို႔ လည္း လိုေနပါသည္။ ထိုေငြကို အမဲလုိင္စင္မဆြဲဘဲ တစ္ႏွစ္လွ်င္ ေဆးခန္းတစ္ခန္း၊ ေက်ာင္း ေဆာင္တစ္ေဆာင္ ေဆာက္လုပ္ လွဴဒါန္းသည္က ပို၍အက်ိဳးရွိ မည္ထင္ေၾကာင္း ေဝဖန္သူမ်ား လည္းရွိေနၾကပါသည္။
သုတၱနိပါတ္ပါဠိေတာ္အရ မိဘသဖြယ္ျဖစ္ေသာ ကြၽဲ၊ ႏြားတို႔ ကို သတ္ျဖတ္စားေသာက္ၾကရာမွ ေရာဂါမ်ား မ်ားျပားလာရပံုကို ကမၻာဦးသမုိင္းႏွင့္ခ်ီေထာက္ျပခဲ့ သူ၊ ႏြားေမတၱာစာႏွင့္ ေဂါဏမံ သဒီပနီတုိ႔ ေရးသားျပဳစုခဲ့သူ၊ လူ ေထာင္ေပါင္းမ်ားစြာကို ကတိဝန္ ခံ၍ ကြၽဲ၊ ႏြားေရွာင္ၾကဥ္သူမ်ား ႏုိင္ငံတဝန္းျဖစ္ေစခဲ့သူ လယ္တီ ဆရာေတာ္ႀကီး (၁၂၀၈-၁၂၈၅) ၏ ႏြားသားကိုအလွဴခံျခင္းျဖင့္ ပတ္သက္၍ မိန္႔ၾကားပံုကို ေကာက္ႏုတ္ျပလိုပါသည္။
လယ္တီဆရာေတာ္ ပုသိမ္ ၿမိဳ႕သုိ႔ ႂကြခ်ီခိုက္ ႏြားသားေရွာင္ ၾကဥ္ျခင္းကို ဆန္႔က်င္သူ ပုသိမ္မွ ဦးပဒုမကိုယ္ေတာ္က သူ၏ ဒကာ၊ဒကာမမ်ားကိုလႊတ္ကာ ‘ႏြားသား ကိုသာ အလွဴခံလွ်င္ က်န္သတၱဝါ တုိ႔၏အသားကို စားေစရာေရာက္ သျဖင့္ ဆရာေတာ့္ေမတၱာမွ်တပါ ရဲ႕လား’ဟု ေလွ်ာက္ေစခဲ့ပါသည္။ ထိုအခါ ဆရာေတာ္က ‘ေအးဟုတ္ တယ္ကြယ့္ ငါ့မွာ ဒကာတုိ႔သိတဲ့ အတုိင္း စာေရးရ၊ စာခ်ရ၊ တရား ေဟာရနဲ႔ သည္ၾကားထဲက ႏြားက ေလးတစ္ေကာင္ေလာက္ကိုပဲ အႏုိင္ႏုိင္ဆြဲရတယ္။ က်န္တဲ့ ဆိတ္၊ ဝက္၊ ၾကက္ေတြအတြက္ ဒကာတုိ႔ဆရာေတြရိွေသးသားပဲ ေလွ်ာက္ၾကပါ ေကာင္းပါတယ္’ ဟု မိန္႔ေတာ္မူလုိက္ပါသည္။
လယ္တီဆရာေတာ္၏ မိန္႔ ဆိုခ်က္ကို နာယူျခင္းျဖင့္ ႏြားသား သည္သာမက က်န္အသားမ်ား မွာလည္း သတၱဝါတို႔အသက္ဇီဝိိန္ ႏွင့္ မလြတ္ကင္းေၾကာင္းကို ေတြ႕ ရွိႏုိင္ပါသည္။ လူမ်ိဳးေရး၊ ဘာသာေရးအမုန္းပြားမႈေၾကာင့္ သတၱဝါတစ္မ်ိဳး၏အသက္ကို ကာကြယ္မည္ဆိုပါက က်န္သတၱဝါမ်ား၏အသက္မ်ားမွာ အႏၲရာယ္ ပိုမိုရွိလာႏုိင္ေၾကာင္းကိုလည္း ေတြ႕ျမင္ရပါသည္။
သို႔ျဖစ္ပါ၍ အမဲသားကို မိမိ တို႔၏ အသိစိတ္ဓာတ္ျဖင့္ ေက်း ဇူးရွင္အျဖစ္ အသိအမွတ္ျပဳ၍ မစားဘဲေနျခင္းကသာ သင့္ေလ်ာ္ ဆံုးျဖစ္ၿပီး ျမန္မာလူမ်ိဳး ဗုဒၶဘာ သာဝင္တို႔၏ ထည့္ဝင္ေငြျဖင့္ အမဲလုိင္စင္ဆြဲျခင္း၊ ႏြားမ်ားကို ေဘးမဲ့ေပးခုိင္းျခင္းတို႔မွာ ေရရွည္ တြင္ ေငြကုန္လူပန္းျဖင့္ အခ်ည္း ႏွီးျဖစ္ေစႏိုင္ပါေၾကာင္း အႀကံျပဳ လုိက္ရပါေတာ့သည္။
7 Day
မၾကာမီက ျမစ္ဝကြၽန္းေပၚရွိ ၿမိဳ႕နယ္တစ္ခုသို႔ ခရီးထြက္ခဲ့ရာ မိတ္ေဆြတစ္ဦး၏အိမ္၌ အလွဴခံ ျဖတ္ပိုင္းေလးတစ္ခုကို ေတြ႕သျဖင့္ စိတ္ဝင္တစားေကာက္ကိုင္ ၾကည့္မိလိုက္ပါသည္။ အမဲလိုင္ စင္ဆြဲရန္ ထိုၿမိဳ႕ရွိ အမ်ိဳးဘာသာသာသနာ ေစာင့္ေရွာက္ေရးအဖြဲ႕က ျပည္သူမ်ားထံ အလွဴခံထားေသာ ျဖတ္ပိုင္းေလး ျဖစ္ေနပါသည္။ ေငြအင္အား ေတာင့္တင္းေသာ ဒကာ၊ ဒကာမေတြထည့္ဝင္ၾက၍ တစ္လခြဲခန္႔ႏွင့္ပင္ သတ္မွတ္လိုင္စင္ေၾကးေငြ သိန္း ၃၀၀ကို အလွဴခံရရွိခဲ့ေၾကာင္း မိတ္ေဆြက ေျပာျပပါသည္။
ၿမိဳ႕နယ္စည္ပင္သာယာေရး အဖြဲ႕မွ ေလလံပစ္ေသာ အမဲသား လိုင္စင္ကို ထိုအဖြဲ႕က ဆြဲယူလုိက္ သျဖင့္ ၿမိဳ႕နယ္အတြင္းရွိ ေဈးမ်ား တြင္ အမဲသားမေရာင္းရ၊ ႏြားမ်ား ကိုသတ္ျဖတ္ခြင့္မရေတာ့သလို အမ်ားျပည္သူမ်ားလည္း အမဲ သားမစားရေတာ့ဟု ဆိုပါသည္။
ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ားက တိရစၧာန္မ်ားထဲတြင္ ႏြားကိုေက်းဇူးရွင္ဟု သေဘာထားတတ္ၾကပါသည္။ ဆန္စပါးႏွင့္ သီးႏွံမ်ားစိုက္ပ်ိဳးရာတြင္ စက္မႈလယ္ယာမထြန္းကားေသးသျဖင့္ ႏြားႏွင့္ပင္ ထြန္ယက္၊ ႏြားႏွင့္ပင္ ေႁခြေလွ႔၊ ႏြားလွည္းႏွင့္ပင္ သယ္ေဆာင္ရေလ့ရိွေသာေၾကာင့္ ႏြားႏွင့္ စိုက္ပ်ိဳး၍ ရေသာဆန္ကို အဓိကစားသံုးသူမ်ားကႏြားကို ေက်းဇူးရွင္ဟု သေဘာထားၾကသည္မွာ အလြန္ယဥ္ေက်းေသာ ဓေလ့တစ္ခုျဖစ္ပါသည္။ ႏြားႏွင့္ပတ္သက္ေသာ ဋီကာမ်ားရွိသလုိ၊ ႏြားေက်းဇူးကို ခ်ီးက်ဴးေသာကဗ်ာ၊ ဝတၳဳ၊ သီခ်င္း မ်ားမွာလည္း မနည္းလွပါ။
ထို႔ေၾကာင့္လည္း ေက်းဇူး ရွင္၏အသားကို မစားဟုဆိုကာ ေရွာင္ၾကဥ္ၾကရင္းမွ အမဲသား မစားေသာဓေလ့က ျမန္မာ့လူ႔ အဖြဲ႕အစည္းတြင္ အခိုင္အမာရွိ လာခဲ့ျခင္းျဖစ္ပါသည္။
(ခ)
တစ္ရက္တြင္ ထိုၿမိဳ႕မွ ငါး မိုင္ခန္႔ေဝးေသာ တုိက္နယ္ေက်း ရြာႀကီးတစ္ခုသို႔ အလည္ေရာက္ရွိ သြားပါသည္။ ထိုရြာတြင္ အမဲ သားရသည္ဆို၍ ‘တိုးတိုးသား လား၊ ခိုးေပၚတာလား’ဟု စံုစမ္း ၾကည့္ရာ ‘လိုင္စင္နဲ႔ေရာင္းၿပီး လုိင္စင္နဲ႔သတ္တာပါ’ဟု ဆုိပါ သည္။
ၿမိဳ႕နယ္တစ္ခုအတြင္းရွိ တိုက္နယ္ေက်းရြာမ်ားရွိ ေဈး မ်ားကိုလည္း ၿမိဳ႕နယ္စည္ပင္မွ ပင္ အုပ္ခ်ဳပ္ပါသည္။ ထိုေက်းရြာ မ်ားတြင္ ေရာင္းခ်ခြင့္ရွိေသာ အမဲ၊ ၾကက္၊ ဝက္ စေသာသားသတ္ လိုင္စင္မ်ားကိုလည္း ၿမိဳ႕နယ္စည္ ပင္မွပင္ ေလလံပစ္ျခင္းျဖစ္ၿပီး ၿမိဳ႕ေပၚေဈးႀကီးမ်ား၏ ေလလံႏွင့္ မဆုိင္ဟုဆိုပါ၏။
ျဖစ္ပံုက ထိုေက်းရြာ၌ ႏြား သတ္လိုင္စင္ႏွင့္ အမဲသားေရာင္း ခ်ခြင့္လုိင္စင္ရလာေသာ ပုဂၢိဳလ္ က ေက်းရြာအုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴးထံ တြင္ သားသတ္ခြင့္ေနရာသတ္ မွတ္ေပးရန္ ေတာင္းဆိုလာရာ ၿမိဳ႕ႏွင့္လည္းနီး တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းလည္းရွိ၊ ပရဟိတလူမႈေရး အသင္းအဖြဲ႕မ်ားလည္း ထြန္းကားေသာ ေက်းရြာျဖစ္သျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴးမွာ အေတာ္ပင္ အက်ပ္႐ုိက္ခဲ့ရပါသည္။ သို႔ႏွင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴးက ေက်းရြာအတြင္း ရွိလူမႈေရးအသင္းအဖြဲ႕ဝင္မ်ား၊ ရပ္မိရပ္ဖမ်ားကို ဖိတ္ၾကား၍ အမဲလိုင္စင္ကိစၥမ်ား ရွင္းလင္းေျပာၾကားရာ အားလံုးကဝိုင္းဝန္းကန္႔ကြက္ၾကပါေတာ့သည္။
သို႔ေသာ္လည္း သားသတ္ လိုင္စင္ဆုိသည္မွာ မည္သည့္ အစိုးရတက္တက္၊ တက္သည့္ အစိုးရက အခြန္ေငြရရွိရန္ ေလလံပစ္မည္ျဖစ္သျဖင့္ လူႀကီးမင္းတုိ႔ ေက်းရြာအတြင္း မေရာင္းခ်ေစလို ပါလွ်င္ ထုိေလလံေၾကးအား ေပး သြင္းမည္ဆိုပါက ေလလံေအာင္ ရန္ တာဝန္ယူမည္ျဖစ္ေၾကာင္း အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴးက ေျဖရွင္းရေတာ့ သည္ဟု ဆုိပါသည္။ ေလလံေၾကး မွာ တစ္ႏွစ္စာအတြက္ က်ပ္ ၄၅ သိန္းျဖစ္သျဖင့္ နာေရးကူညီမႈ အသင္းကလည္း လက္ေရွာင္ သြားသလို၊ ရပ္မိရပ္ဖမ်ားကလည္း မတတ္ႏုိင္သျဖင့္ လက္ေလွ်ာ့လိုက္ၾကရသည္ဟု ဆိုပါသည္။
ေနာက္ဆံုး၌ ထိုေက်းရြာ အတြင္း အမဲသတ္႐ံုေပၚလာၿပီး အမဲသားကို လြတ္လပ္စြာေရာင္း ခ်ခြင့္ရွိကာ ၿမိဳ႕ေပၚမွ အမဲသား စားလုိသူမ်ားက ဆုိင္ကယ္တစ္ တန္၊ ကားတစ္တန္ျဖင့္ လာ ေရာက္ဝယ္ယူၾကသျဖင့္ ၿမိဳ႕ေပၚ ၌ ဆဲြလိုက္ေသာ လိုင္စင္ေၾကး သိန္း ၃၀၀ မွာ အလဟႆျဖစ္ရ သလို ယခင္ႏွစ္က ထိုေက်းရြာ၏ အမဲလုိင္စင္ေၾကးမွာ က်ပ္ ၁၀ သိန္းခန္႔သာရွိေသာ္လည္း ယခု ႏွစ္တြင္ ၄၅ သိန္းအထိ ေဈးျမင့္ သြားသျဖင့္ အမဲသားေဈးမွာလည္း တစ္ပိႆာလွ်င္ ရွစ္ရာ၊ တစ္ ေထာင္အထိ ေဈးတက္သြားသည္ ဟု ဆိုၾကပါသည္။
တစ္ဖန္ ထိုေက်းရြာရွိ ဆင္း ရဲႏြမ္းပါးေသာ ေတာင္သူဦးႀကီး တစ္ေယာက္က သူတုိ႔ရြာသို႔ လာ ေရာက္ေဝငွေသာ လက္ကမ္းစာ ေစာင္ေလးတစ္ခုကို ထုတ္ျပျပန္ ပါသည္။ ထိုစာရြက္ထဲ၌ အမဲ သားမစားရန္ လႈံ႔ေဆာ္ထားၿပီး လယ္သမားမ်ားအေနျဖင့္ မိမိတို႔ ခိုင္းေစရန္ ေမြးျမဴထားေသာ ႏြား မ်ား အသက္အရြယ္ႀကီးရင့္၍ ခုိင္းေစမရေတာ့ပါက သားသတ္ သမားထံသို႔ မေရာင္းခ်ဘဲ ေဘးမဲ့ လႊတ္ၾကရန္လည္း ေဖာ္ျပထားပါ သည္။
ထိုေတာင္သူဦးႀကီးက ‘‘တို႔ ဆင္းရဲသား လယ္သမားေတြက ႏြားနဲ႔ဖက္႐ုန္းရတာပါကြာ.. သတ္ တဲ့သူဆီကိုေတာ့ ဘယ္ေရာင္းခ်င္ ပါ့မလဲ.. ဒါေပမဲ့ ဒီႏြားေလး ေရာင္းလို႔ရတဲ့ေငြကို ေငြထပ္ျဖည့္ ၿပီးမွ ေနာက္တစ္ေကာင္ဝယ္လို႔ရ မွာ.. ႏို႔မဟုတ္ရင္ ဘာနဲ႔သြားလယ္ လုပ္ရမွာလဲ.. အခုေတာင္ ႏြား ဝယ္တဲ့သူေတြက သားသတ္လုိင္ စင္မရွိေတာ့လို႔ဆုိၿပီး ေဈးႏွိမ္ဝယ္ ေနတာ။ ေဘးမဲ့ေပးရမယ္ဆိုရင္ ေတာ့ ခက္ၿပီေပါ့’’ဟု ညည္းတြား ေျပာဆိုျပန္ပါသည္။
(ဂ)
အမ်ိဳးဘာသာ သာသနာ ေစာင့္ေရွာက္ေရးအဖြဲ႕မ်ားႏွင့္ အမဲလုိင္စင္ဆြဲေသာကိစၥမ်ားမွာ လြန္ခဲ့ေသာႏွစ္မ်ားက ရခုိင္ျပည္ နယ္မွစတင္ေသာ လူမ်ိဳးေရးပဋိ ပကၡမ်ား၊ အေနာက္တံတုိင္းၿပိဳလဲ ျခင္းကိစၥမ်ားႏွင့္ ဆက္ႏႊယ္ေန ေသာ ျပႆနာမ်ိဳးဆက္မ်ားပင္ ျဖစ္ပါသည္။
ယခုအခါ အမဲလုိင္စင္ ျပႆနာေၾကာင့္ ၾကက္သားႏွင့္ အျခားသားငါးေဈးမ်ား ျမင့္တက္ လာရေၾကာင္း ထိုၿမိဳ႕သူၿမိဳ႕သား တို႔က ဆိုၾကပါသည္။ ထို႔အျပင္ အမဲသားမွာလည္း ေက်းရြာမ်ားမွ တစ္ဆင့္ ၿမိဳ႕ေပၚသို႔ေရာက္ရွိေန ျပန္ပါသည္။ သိန္းရာခ်ီေပးရ ေသာ ေလလံေၾကးမွာလည္း တစ္ ႏွစ္လြန္လွ်င္ သက္တမ္းကုန္ၿပီျဖစ္ ၍ ေနာင္ႏွစ္ေတြမွာ ထပ္ဆြဲႏုိင္ဖို႔ လည္း လိုေနပါသည္။ ထိုေငြကို အမဲလုိင္စင္မဆြဲဘဲ တစ္ႏွစ္လွ်င္ ေဆးခန္းတစ္ခန္း၊ ေက်ာင္း ေဆာင္တစ္ေဆာင္ ေဆာက္လုပ္ လွဴဒါန္းသည္က ပို၍အက်ိဳးရွိ မည္ထင္ေၾကာင္း ေဝဖန္သူမ်ား လည္းရွိေနၾကပါသည္။
သုတၱနိပါတ္ပါဠိေတာ္အရ မိဘသဖြယ္ျဖစ္ေသာ ကြၽဲ၊ ႏြားတို႔ ကို သတ္ျဖတ္စားေသာက္ၾကရာမွ ေရာဂါမ်ား မ်ားျပားလာရပံုကို ကမၻာဦးသမုိင္းႏွင့္ခ်ီေထာက္ျပခဲ့ သူ၊ ႏြားေမတၱာစာႏွင့္ ေဂါဏမံ သဒီပနီတုိ႔ ေရးသားျပဳစုခဲ့သူ၊ လူ ေထာင္ေပါင္းမ်ားစြာကို ကတိဝန္ ခံ၍ ကြၽဲ၊ ႏြားေရွာင္ၾကဥ္သူမ်ား ႏုိင္ငံတဝန္းျဖစ္ေစခဲ့သူ လယ္တီ ဆရာေတာ္ႀကီး (၁၂၀၈-၁၂၈၅) ၏ ႏြားသားကိုအလွဴခံျခင္းျဖင့္ ပတ္သက္၍ မိန္႔ၾကားပံုကို ေကာက္ႏုတ္ျပလိုပါသည္။
လယ္တီဆရာေတာ္ ပုသိမ္ ၿမိဳ႕သုိ႔ ႂကြခ်ီခိုက္ ႏြားသားေရွာင္ ၾကဥ္ျခင္းကို ဆန္႔က်င္သူ ပုသိမ္မွ ဦးပဒုမကိုယ္ေတာ္က သူ၏ ဒကာ၊ဒကာမမ်ားကိုလႊတ္ကာ ‘ႏြားသား ကိုသာ အလွဴခံလွ်င္ က်န္သတၱဝါ တုိ႔၏အသားကို စားေစရာေရာက္ သျဖင့္ ဆရာေတာ့္ေမတၱာမွ်တပါ ရဲ႕လား’ဟု ေလွ်ာက္ေစခဲ့ပါသည္။ ထိုအခါ ဆရာေတာ္က ‘ေအးဟုတ္ တယ္ကြယ့္ ငါ့မွာ ဒကာတုိ႔သိတဲ့ အတုိင္း စာေရးရ၊ စာခ်ရ၊ တရား ေဟာရနဲ႔ သည္ၾကားထဲက ႏြားက ေလးတစ္ေကာင္ေလာက္ကိုပဲ အႏုိင္ႏုိင္ဆြဲရတယ္။ က်န္တဲ့ ဆိတ္၊ ဝက္၊ ၾကက္ေတြအတြက္ ဒကာတုိ႔ဆရာေတြရိွေသးသားပဲ ေလွ်ာက္ၾကပါ ေကာင္းပါတယ္’ ဟု မိန္႔ေတာ္မူလုိက္ပါသည္။
လယ္တီဆရာေတာ္၏ မိန္႔ ဆိုခ်က္ကို နာယူျခင္းျဖင့္ ႏြားသား သည္သာမက က်န္အသားမ်ား မွာလည္း သတၱဝါတို႔အသက္ဇီဝိိန္ ႏွင့္ မလြတ္ကင္းေၾကာင္းကို ေတြ႕ ရွိႏုိင္ပါသည္။ လူမ်ိဳးေရး၊ ဘာသာေရးအမုန္းပြားမႈေၾကာင့္ သတၱဝါတစ္မ်ိဳး၏အသက္ကို ကာကြယ္မည္ဆိုပါက က်န္သတၱဝါမ်ား၏အသက္မ်ားမွာ အႏၲရာယ္ ပိုမိုရွိလာႏုိင္ေၾကာင္းကိုလည္း ေတြ႕ျမင္ရပါသည္။
သို႔ျဖစ္ပါ၍ အမဲသားကို မိမိ တို႔၏ အသိစိတ္ဓာတ္ျဖင့္ ေက်း ဇူးရွင္အျဖစ္ အသိအမွတ္ျပဳ၍ မစားဘဲေနျခင္းကသာ သင့္ေလ်ာ္ ဆံုးျဖစ္ၿပီး ျမန္မာလူမ်ိဳး ဗုဒၶဘာ သာဝင္တို႔၏ ထည့္ဝင္ေငြျဖင့္ အမဲလုိင္စင္ဆြဲျခင္း၊ ႏြားမ်ားကို ေဘးမဲ့ေပးခုိင္းျခင္းတို႔မွာ ေရရွည္ တြင္ ေငြကုန္လူပန္းျဖင့္ အခ်ည္း ႏွီးျဖစ္ေစႏိုင္ပါေၾကာင္း အႀကံျပဳ လုိက္ရပါေတာ့သည္။
7 Day
0 မွတ္ခ်က္ေပးရန္:
Post a Comment